Polefit

Hör och häpna gott folk, Madeleine har börjat träna! :o Jag vet inte hur det gick till, men så är det. Chockerande, eller hur? Jag som inte rört ett jävla finger för min hälsa någonsin, hatat allt vad träning heter och undvikit det så gott jag kunnat.
 
Det hela började med att jag, Emma och Elisabeth gick på en prova-på klass i Polefit för några veckor sedan. Polefit är alltså träning där du använder en stång som du dansar runt, gör olika trix med och till slut även lyfter upp dig i, klättrar upp på m.m. Polefitträning kommer med många fördomar, typ att man dansar som strippor gör och så. Det är klart att sexigheten finns med i dansen, så kallat "floorwork", men det är inte alls som man tror att det ska vara. Allt handlar om ren styrka, smidighet och att klara trixen. Att orka lyfta din kroppsvikt och svinga dig runt stången, klättra och hålla fast dig med benen alt. en arm eller två. De som tränar polefit är såå jäkla starka och muskulösa, och det krävs verkligen styrka för att kunna göra det de gör.
 
Bilder från Polefit.se
 
Det var roligt att pröva men man är ju graciös som en flodhäst så det kändes som inte att man skulle kunna palla med att träna det. Än mindre taggat blev det när jag insåg att man måste ha hotpants när man börjar göra mer avancerade trix, hur kul känns det liksom, visa hela härligheten inträngt i ett par tajta trosor typ haha. Men det är superviktigt, du håller fast dig med huden så om du har för mycket kläder på dig får du inget grepp, och det ökar risken att du ramlar ner och skadar dig. Våran instruktör sa att enda gången hon gjort illa sig ordentligt och börjat blöda näsblod var när hon hade för mycket kläder på sig. I alla fall, allt gjorde så jäkla ONT!! Har blåmärken över hela kroppen, träningsvärk från helvetet och dessutom typ skavsår och brännmärken från stången ;) Och jag suger rent koordinationsmässigt, har alltid haft svårt att lära mig danskombinationer, att veta vilket ben jag ska sätta framför det andra m.m. Jag är allmänt seglärd haha :) Men, trots allt detta, så övertalade Elisabeth mig att gå Nivå 1 med henne under 8 veckor. Tack för det, jag behövde en liten spark i baken haha :P
 
Igår hade vi alltså våran andra lektion med instruktör, och emellan dessa så tränar vi själva i salen :) Första lektionen gick asdåligt för mig. Igår gick det bättre men det är kämpigt som tusan. Jag har ingen styrka eftersom jag aldrig tränat, min styrka är typ "den här tanten ramlar, jag håller i henne så att hon inte faller i backen" haha typ såhär där och då-styrka skulle jag vilja kalla det. Men, det är väldigt roligt när det väl går bra. Och jag taggar för ikväll blir det fri träning för mig och Lisa :) Får se hur länge det här positiva håller i sig dock, jag tror inte jag är menad för detta. Jag vill bara klara trixen och överleva kursen haha ;)
 
Nu fick ni världens krönika, men det är valfritt om man vill läsa eller inte! :) Den viktiga infon jag försökte få ut var i alla fall att jag har börjat träna Polefit ;)
 
 

Kommentarer
Liiisaaaa säger:

"Än mindre taggat blev det när jag insåg att man måste ha hotpants när man börjar göra mer avancerade trix, hur kul känns det liksom,"

HAHAHHA, du är rolig du!! ;)

PS: DU ÄGER JU SÖÖNDER!!

2014-01-17 | 19:36:04
Bloggadress: http://elisaabeth.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback